Bokbad med Helga Flatland og Simon Stranger

I uke 44 hadde skolen to forfatterbesøk. 2IDD bokbada Helga Flatland rundt boka “Bli hvis du kan, reis hvis du må” og både 1STA og 1IFC bokbada Simon Stranger med boka “304 dager”.

Bokbadet med Helga Flatland var en del av leseprosjektet “Bli bedre fotballspiller med litteratur”.  Elevene hadde på forhånd lest samtidsromanen Bli hvis du kan reis hvis du må og hadde mange gode spørsmål til Helga Flatland.

Våren 2022 søkte og fikk vi midler fra Kulturrådet til gjennomføring av litteraturprosjektet «Bli bedre fotballspiller med litteratur». Prosjektet var retta mot idrettselever, en da vg1-klasse med nesten bare toppfotball-elever. Vi ønska å sette fokus på de mange positive sidene som lesing og litteratur har, og at det til og med kan være fremmende for idrettsprestasjoner. Idrettslærer og tidligere fotballspiller, Gustav Kjølberg, har vært sentral i prosjektet. Han har sammen med norsklærer fulgt klassen.

Grunntanken i prosjektet har vært at klassen leser en bok, for deretter få besøk av forfatter og bokbade og ha en god dialog med han. Vi starta med ungdomsromanen Bare spille ball av Michael Stilson, der forfatter besøkte klassen i desember. Han starta med ei fotballøkt med klassen, spiste kebab med dem, og avslutta med å bokbade og prate med han om hans forhold til fotball og litteratur.

I mars fikk vi besøk av Claus Lundekvam. I forkant hadde klassen lest selvbiografien hans, En kamp til. Han hadde først ei teoriøkt om fotball og livet som fotballspiller, spiste deretter pizza med klassen, og ble i siste økta bokbada av engasjerte elever. Klassen fikk stille spørsmål både rundt boka, livet med rus og fotballkarrieren hans. I tillegg hadde han et foredrag for alle vg3-elevene, 330 elever, der han både snakka om boka si og om livet sitt som rusmisbruker.

Simon Stranger kom som en del av Den kulturelle skolesekken sitt tilbud om bokbad.

Knallkjekt med besøk!

Klikk for stort bilde