Fantastisk innsats i realfagskonkurranser

Flere elever ved Sandnes vgs har deltatt og gjort det veldig bra i diverse store realfagskonkurranser som informatikk-OL, fysikk-OL, astronomi-OL, geofag-OL og Abel-konkurransen. Basert på resultatene er David Strømme Eikeland plukket ut til å representere Norge i Nordisk matematikkonkurranse 4.april og i Baltic Olymiad Informatics 28.april-3.mai i Tyskland. Vi gratulerer!

David Eikeland Strømme går i vg1, Forskerklassen på Sandnes vgs. Han sier selv at han synes det er inspirerende å konkurrere, og det er sosialt og kjekt å møte andre med samme interesser og som holder et høyt faglig nivå. Det har resultert i en 4.plass i Abel-finalen og en 2.plass i Informatikkfinalen i år!

David fikk i år også med seg fire andre medelever fra Sandnes til finalen i norsk informatikkolymiade. Disse var: Simen Eilevstjønn, Nathaniel S. Pedersen, Sondre Humstad og Marianne Haugvaldstad. Det var dessverre ingen av disse andre som nådde opp til 10 på topp-listen i norsk finale, men gratulerer med fremragende innsats alle!

Med bakgrunn i resultater fra nasjonale finaler er David Eikeland nå plukket ut til å representere Norge i Nordisk matematikkonkurranse 4.april og i Baltic Olymiad Informatics 28.april-3.mai i Tyskland. David har også erfaring fra internasjonale konkurranser fra tidligere. Han deltok i norsk finale for 3.dje gang i Abelkonkurransen i år og i fjor nådde han helt opp på det norske landslaget og fikk dermed representere Norge i den internasjonal matematikkolymipaden (IMO).

I tillegg til David, Sondre, Nataniel, Simen og Marianne har følgende elever fra Sandnes vgs kvalifisert seg videre til nasjonale finaler:

Fysikk–OL:  Thorbjørn Christoffer Djupvik. Han ble nr. 5 i andre runde av konkurransen og skal nå til finaleuke i Oslo 28.3-1.4. De 5 beste her vil representere Norge nasjonalt.

Astronomi-OL: Thorbjørn Christoffer Djupvik og Helen Volden Solheim er kvalifisert til finale i Oslo 28.3-1.4. Det er imidlertid kun Helen som stiller på denne siden Thorbjørn velger å delta i fysikkfinalen siden han synes den er den mest interessante og det dessverre ikke var mulig å delta i begge finalene

Vi venter også på resultat fra geofag-OL. I kjemi var det dessverre ingen til finalen fra Sandnes og i biologi var det 6 stk kvalifisert til runde 2, men pga rødt nivå og kollisjoner med andre skoleaktiviteter takket de nei til runde 2.

VI GRATULERER ALLE og ønsker LYKKE TIL i gjenstående konkurranser!!

Fra venstre: Simen Eilevstjønn, David S. Eikeland, Thorbjørn C. Djupvik, Nathaniel S. Pedersen og Sondre Humstad. Helen S. Volden og Marianne Haugvaldstad var ikke til stede da bildet ble tatt.

Abelkonkurransen | Matematikksenteret

Norsk informatikkolympiade (nio.no)

Fysikkolympiaden - Fysisk institutt (uio.no)

Norsk astronomiolympiade - Institutt for teoretisk astrofysikk (uio.no)