Reisebrev fra utvekslingseleven Kristina

Vi har fått reisebrev fra Kristina Gilje som gikk hos oss på VG1, som nå tar sitt VG2-år i Michigan i USA. Tenker du som VG1-elev at utveksling er noe for deg? Ta gjerne kontakt med Kristina. Kontaktinfo står nederst i brevet.

Hei!

Mitt navn er Kristina Gilje og er utvekslingselev i Michigan i USA!

Jeg valgte å dra på utveksling fordi jeg hadde lyst til å oppleve en ny kultur og oppleve et nytt skolesystem. Man lærer enormt mye av å gå på skole i utlandet, bo i vertsfamilie og snakke et annet språk 24/7. Jeg vil definitivt anbefale utveksling for deg som er interessert i å lære om nye kulturer og språk!

Jeg tar VG2-skoleåret mitt i USA i stedet for å ta det i Norge. Dersom jeg tar fag her som minner om fagene i Norge, kan jeg få de godkjent og fortsette på VG3 i Norge når jeg kommer hjem igjen! Jeg valgte å dra med MyEducation som er en mindre utvekslingsorganisasjon med godkjent støtte fra Lånekassen.

På high school trives jeg veldig godt. Lærerne er veldig flinke til å undervise og har et godt forhold til elevene. Dette semesteret har jeg Advanced Algebra, Child Psychology, Digital Photography, U.S. History, Biology og English. Jeg er senior på skolen (12. klasse), men på skolen min blir utvekslingselever ofte plassert i klasser med sophomores (10. klasse).

På skolen er det mye school spirit. Skolen har egne skolefarger og flere arrangementer for å samle elevene. Dersom man ønsker å drive med sport, gjør man det via skolen sine sportslag. I høstsesongen drev jeg med Sideline Cheer. Da var jeg cheerleader for skolen sitt amerikanske fotballag hver fredagskveld. Denne vintersesongen driver jeg med Competitive cheer. Det er litt annerledes enn Sideline Cheer fordi vi konkurrerer mot andre cheerlag.

Det er veldig spennende å bo i en vertsfamilie. Vertsfamilien min består av vertsfar, vertsmor og vertssøster som er ett år yngre enn meg. Vi drar av og til ut på aktiviteter og familiebesøk, ellers så slapper vi av hjemme.

Dersom utveksling høres ut som noe for deg, kan du ta kontakt med MyEducation eller en annen utvekslingsorganisasjon for mer informasjon. Gjerne ta kontakt med meg også dersom du har flere spørsmål om hvordan det er å være en utvekslingselev!

Send meg gjerne en DM på Instagram @ kristina_gilje

Mvh Kristina :)