Vitnemål er skrevet ut fra skolen i dag (tirsdag 27.juni)

Alle som har fullført og bestått alle fag (VG1-VG3) kan nå logge seg på Vitnemålsportalen og sjekke alle person- og karakteropplysninger. Kontakt skolen (idar.ree@skole.rogfk.no) om noe ikke stemmer. Vi forstår det har vært utfordrende å få registrert annullering på både norsk hovedmål og sidemål. Om du oppdager at det som nå står på vitnemålet ditt ikke stemmer med det som du har sendt melding om, må du ta kontakt.

Papirvitnemålene kan hentes på skolen fra og med i morgen kl.12:00. Papirvitnemål som ikke er henta innen midten av juli sender vi med posten.

Har du S1+S2 eller R1+R2 som gjennomgående programfag, har ikke Samordna Opptak fått til en kontroll av vitnemål som fanger opp at disse fagene nå er godkjent som SSØ-fag. Det gjør at vi skolene må godkjenne Vitnemålene manuelt og disse vitnemålene lastes ikke automatisk inn i Vitnemålsportalen. For vår skole gjelder det 32 elever.

Samordna opptak har sendt oss en oppskrift for hva disse elevene skal gjøre: «Søkere kan ta bilde av eller scanne sitt fysiske vitnemål og laste opp dette i søknaden sin som de har registrert på sok.samordnaopptak.no. Dette kan man enkelt gjøre med en mobiltelefon for eksempel, så lenge hele vitnemålet er med og teksten er mulig å lese. Dokumenter som søker laster opp, blir så tilgjengelig for lærestedet som behandler deres søknad». Dette forutsetter at den dette gjelder kommer på skolen og henter papirvitnemålet sitt, og tar bildet som de laster opp. Vi ser at dette kan by på problemer for en del av dere og vil tilby sørvisen med å scanne papirvitnemålet og sende ut via DigiPost. Vi starter dette arbeidet umiddelbart og håper å få gjort det i løpet av ettermiddagen (tirsdag 27.juni).

Dersom du ikke har oppnådd vitnemål, vil skolen skrive ut et Kompetansebevis. Disse blir ikke lastet opp i Vitnemålsportalen. Vi har disse klar til henting på skolen torsdag 29.juni kl.12:00. Kompetansebevis som ikke blir henta innen midten av juli, sender vi med posten. Det er smart av deg å hente dette så raskt som mulig og ta en sjekke på at person- og karakteropplysninger stemmer. Med annulleringsordningen som har vært for norsk hovedmål og sidemål, vil det være viktig at du får registrert dette riktig nå, slik at det ikke blir komplikasjoner når du skal få skrevet ut et vitnemål i januar eller våren 2024 (eller senere). Kontakt skolen (idar.ree@skole.rogfk.no) om noe ikke stemmer.

God sommer!