Smittesituasjon på skolen 25.03.2021

Skolen har mottatt melding om at en til elev i samme klasse som på tirsdag denne uken har testet positivt for Covid19. Smittesporingsteamet har ikke bedt oss om å vurdere flere elever i karantene av den grunn, siden vi allerede hadde tatt ut en rekke klasser og lærere på tirsdag.

Skolen mottok også en melding om en elev på VG2  og en elev på VG1 som hadde vært i nærkontakt med en smittet person. Det har gjort at skolen fikk beskjed om at en klasse på VG1 og en på VG2 og utvalgte lærere skulle pålegges en avklaringskarantene. Status for denne karantene avgjøres når svar på test for nærkontakt foreligger.

Det er anbefalinger fra kommunens kommuneoverlege og informasjon fra smittesporingsteamet som åpner for at skolen iverksetter disse lokale tiltakene. Kommuneoverlegen kan også, på kort varsel, vurdere om det er forsvarlig å ha skolen åpen ut fra smittetrykket lokalt.

Pressekonferansen tidligere i uken fra regjeringen om smitteutviklingen har gjort at nye nasjonale regler trådte i kraft fra og med i dag, med en egen oppdatert smitteveileder for videregående skole. For skolen innebærer det innskjerping på regler vi allerede har hatt for smittevern. I tillegg har vi lagt ut munnbind, for elever som ønsker å beskytte seg ekstra i skolens fellesarealer, slik smitteveilederen nevner. Skolen har noen unntak fra de nasjonale reglene. 2 meteren er redusert til anbefaling om 1 meter så langt det lar seg gjøre. Ut fra de nye retningslinjene, er skolen fremdeles i gul beredskap.

Skolen ber alle elever og ansatte om å følge rådene om håndhygiene, avstand og at en holder seg hjemme ved symptomer.